Under vårt tak bjuder vi in till qigong och yogaformer i den mer stillsamma andan.
Utbudet är alltid ihopsatt med en önskan om att stödja dig, i ditt skapande efter en mer avstressande, vital, meningsfull och human vardag. Låt besöket hos oss bli din “vardagsretreat”
Varmt välkommen att planera in din stillsamma stund på mattan!

Dekoration

BOKNING
Du bokar dig till önskad klass/kurs via respektive lärares kanaler (se info nedan) Det är också direkt till dem du vänder dig om du har frågor om deras utbud.

VÅREN 2024 HOS OSS

Måndag Tisdag Onsdag Torsdag Fredag Lördag Söndag
TIME FOR STILLNESS: POP-UP EVENT
- Caroline & Philip / TrulyYou (60-120min) Eventet kan även poppa upp andra dagar i veckan. På plats och/eller online. Är det event på gång hittar du det bokningsbart på vår bokadirekt-sida under fliken " EVENT / WORKSHOPS "
09.30
10.45
YOGA & GONG
- Pia / Framgångspraktiken
11.45
12.45
NYHET - SAMTALSCIRKEL
- Philip / Truly You ( 8 tillfällen. Start 8/4)
17.45
20.00
YOGAKURS - FÖR STRESS & SMÄRTREDUCERING
- Maria Svalin (8 tillfällen start 16/1)
17.00
18.15

YOGAKURS - FÖR STYRKA OCH RÖRLIGHET
- Maria Svalin (10 tillfällen start 16/1)
18.30
20.00
SALEN LEDIG FÖR TILLFÄLLET
- Hör av dig för mer info
17.00
18.45

YINYOGA
- Annika / Yogadax (pop-up klass)
17.30
18.45
YOGA & GONG
- Pia / Framgångspraktiken
17.30
19.00
GONG-BAD
- Pia / Framgångspraktiken (Jämna veckor)
18.00
19.30

SALEN LEDIG FÖR TILLFÄLLET
- Hör av dig för mer info (ojämna veckor)
18.00
20.45
HORMONYOGA
Sara / YogaBySara
19.15
20.30
NYHET - YINYOGA MED GONGVILA
Kia / Kias Body In Balance (10 tillfällen start 18/1)
19.30
20.40

Måndag

  • NYHET - SAMTALSCIRKEL - Philip / Truly You ( 8 tillfällen. Start 8/4)
    17.45 - 20.00

Tisdag

  • YOGAKURS - FÖR STRESS & SMÄRTREDUCERING - Maria Svalin (8 tillfällen start 16/1)
    17.00 - 18.15
  • YOGAKURS - FÖR STYRKA OCH RÖRLIGHET - Maria Svalin (10 tillfällen start 16/1)
    18.30 - 20.00

Onsdag

  • SALEN LEDIG FÖR TILLFÄLLET - Hör av dig för mer info
    17.00 - 18.45
  • YINYOGA - Annika / Yogadax (pop-up klass)
    17.30 - 18.45
  • HORMONYOGA Sara / YogaBySara
    19.15 - 20.30

Torsdag

  • YOGA & GONG - Pia / Framgångspraktiken
    17.30 - 19.00
  • NYHET - YINYOGA MED GONGVILA Kia / Kias Body In Balance (10 tillfällen start 18/1)
    19.30 - 20.40

Fredag

  • YOGA & GONG - Pia / Framgångspraktiken
    11.45 - 12.45

Lördag

  • TIME FOR STILLNESS: POP-UP EVENT - Caroline & Philip / TrulyYou (60-120min) Eventet kan även poppa upp andra dagar i veckan. På plats och/eller online. Är det event på gång hittar du det bokningsbart på vår bokadirekt-sida under fliken " EVENT / WORKSHOPS "
    09.30 - 10.45

Söndag

  • GONG-BAD - Pia / Framgångspraktiken (Jämna veckor)
    18.00 - 19.30
  • SALEN LEDIG FÖR TILLFÄLLET - Hör av dig för mer info (ojämna veckor)
    18.00 - 20.45
No events available!

FRAMGÅNGSPRAKTIKEN - PIA HIDENIUS

 Yoga & Gong

Välkommen på yoga för såväl nybörjare som vana yogautövare!

Mina klasser består av Kundaliniyoga, Medicinsk yoga och Soundyoga. Kundaliniyoga och Medicinsk Yoga är i princip samma sak och Soundyoga är relativt lik men med inslag av yin-yoga mm. Passen inom de 3 olika yogaformerna kan däremot skilja sig åt ganska mycket. Därför väljer jag att i min schemalagda undervisning kalla all pass för “yoga” oavsett vilken av dessa yogaformer vi utövar vid ett specifikt tillfälle.
Varje pass oavsett yogaform är designad för att bidra till specifika effekter förutom de allmänna effekter som yogan har och du kan alltid anpassa yogan efter dig själv och dina förutsättningar genom att välja sittställning, tempo och intensitet i övningarna.

Du är inte bunden till en hel kurs utan kan komma och gå som du vill på enskilda pass vilka dagar du vill. Dock behöver du boka din plats till varje tillfälle. Det gör du via Boka Direkt (se länk nedan). 

 

TRULYYOU - PHILIP MIRZA

– Samtalscirklar, Kurser och workshops i Qigong

Mer info om samtalscirkeln

(VT 24 erbjuder vi ingen Qigong)
Qigong passar särskilt bra för den moderna människan, i ett samhälle där tempot och stressnivån ofta är hög. Övningarna/rörelserna är enkla, svepande, flödande, mjuka och mycket effektiva. De utförs ståendes, vi står stilla med fötterna och kroppen får röra sig i skonsamma, anatomiskt korrekta och meditativa rörelser. Qigongen går lika bra att utföra sittandes.

Qigong är en praktik som innebär mycket mer än långsamma rörelser. Att ta del av qigong-teori och dess livslära är att bringa harmoni på alla plan hos sig själv som människa. Du kommer tex också få större förståelse för oönskade beteendemönster och verktyg att kunna bryta negativa tankemönster m.m.

Info om alla våra prova på tillfällen , kurser och helgretreater i Qigong:
https://trulyyou.nu/workshops-kurser/
Bokning: TrulyYou på Bokadirekt

YOGABYSARA - SARA JONSSON VANDER HEIJDEN

 – Hormonyoga

Lugn och återhämtande yoga ligger mig närmast hjärtat. Att ge kroppen tid att känna in och släppa taget. Att ge sinnet möjlighet att reflektera och landa i det som är viktigt. Det innebär inte att yogan är stillasittande och händelselös, tvärt om, lugn yoga kan vara både rörlig och flödande, men då på ett sätt som stimulerar det parasympatiska nervsystemet, vårt lugn och ro system.
Hormonyogan passar kvinnor i alla åldrar som vill ta hand om sin hormonhälsa, öka den hormonella balansen och få stöd genom livets olika skeeden. Yogapositionerna är lättillgängliga och kraftfulla, hämtade främst från yinyogan men även restorative yoga och mjuk hatha. Yogan stimulerar hormonbalansen genom mjuka yogarörelser där även yin-myorelease (en mjuk punktmassage med bollar) och självmassage är en viktig del.
Efter passet känner du dig mjuk och avslappnad in på djupet och stärkt med mer energi och sinnesro. Det blir en härlig stunds self-care att längta tillbaka till.
Varmt välkommen!

Jag som håller i passet heter Sara och driver sedan några år YogaBySara. Förutom Yoga så brinner jag för hållbarhet i alla dess former, älskar att gosa med alla sorters djur (nästan) och att vara i naturen. Jag vill hjälpa medmänniskor att ta fram det bästa i sig själva och känna lite mer. Låta var och en blomma ut på yogamattan, och i sig själva, i sin egen takt och efter egna behov. Lyssna mer på den inre rösten från hjärtat.
Sedan 2019 har jag hållit yogaklasser och workshops och har även en egen retreatgård i Rumma, på landet mellan Valdemarsvik och Åtvidaberg där jag håller helgretreats, dagretreats och workshops.
Jag är certifierad lärare inom yinyoga, mediyoga, ashtangayoga, hormonyoga och har fördjupat mig inom mindfulness, ayurveda och hormonhälsa.

Boka: [email protected]
Web: www.yogabysara.se
Instagram/FB: @yogabysaraj

MARIA SVALIN

 – YOGA FÖR STRESS & SMÄRTREDUCERING, 8 tillfällen.

Stress påverkar kroppen på många sätt. Ett av dem kan vara smärta i kroppen. Eller svårigheter med sömn, koncentration och minne.
Smärta i kroppen kan komma från stress, men även en skada, sjukdom eller exemplevis ADHD. Det i sin tur kan påverka sömn, koncentration, humör och minne.
Den psykiska hälsan blir minst lika påverkad som den fysiska oavsett vad som fanns där först.

Kanske upplever du allt det eller delar av det? Känns det som att det tar för mycket plats i livet än vad du önskar?

Under 8 veckor utforskar vi metoder för stress- och smärtreducering. Vi gör det genom bland annat yogapositioner, andningsövningar, gemensamma rytmer och fokus på grundning. De här kroppsbaserade metoderna fungerar även som stöd vid oro, ångest och rastlöshet.

Vid kursens start och slut kommer du få fylla i en självskattning kring smärta, sömn, oro/ångest och stress. Både innan och efter klassen kommer du att få fylla i en självskattning kring din upplevelse/känsla.

Kursen följer Traumaanpassad Yoga Sveriges metoder. Läs mer

Tid: tisdagar kl 17.00-18.15 (tid för självskattning inkluderad i tiden)
Kursstart: 16/1, 8 tillfällen
Vill du testa på innan du signar upp dig för hela kursen? Det går det bra att enbart (i mån av plats) börja med att boka in dig till det första tillfället 16/1
Investering: 1295 kr, betalas mot faktura.

Vänligen läs återbetalningspolicyn innan du anmäler dig.

Anmälan sker till [email protected]
Uppge namn och dina vanliga adressuppgifter när du anmäler dig.

Boka: https://www.mariasvalin.se/yoga/
FB: https://www.facebook.com/mariasvalinyoga/

YOGA FÖR STYRKA & RÖRLIGHET. 10 tillfällen

Styrka, balans och veta var kroppsdelarna befinner sig i relation till varandra kan ibland upplevas som lite svårt. Känslan av att vara stel och kanske dessutom inte helt vara överens med sin kropp kan både vara frustrerande och utmanande.

Om du känner så kanske den här kursen kan passa dig.

Under den här kursen arbetar vi med att bygga och stärka kroppsmedvetenhet, styrka inifrån och ut samt att hitta rörelseglädje. Successivt och progressivt utforskar vi kroppens möjlighet, förträfflighet och beskaffenhet men även var det kanske finns begränsningar. Vi provar nya rörelser, samtidigt som fokus ligger på andning och medveten närvaro, för olika delar av kroppen för att bygga och stärka vägar till rörelse. Lite lagom nördigt men där du kan hitta en starkare och mer lustfylld relation till din kropp.

Dina förutsättningar är utgångspunkten till yogan, så oavsett yogavana är du välkommen. Klok och inkännande yoga med avstamp i Viryayoga och metoder från Traumaanpassad Yoga.

Tid: tisdagar kl 18.30-20.00 (tid för självskattning inkluderad i tiden)
Kursstart: 16/1, 10 tillfällen
Vill du testa på innan du signar upp dig för hela kursen? Det går det bra att enbart (i mån av plats) börja med att boka in dig till det första tillfället 16/1
Investering: 1995 kr, betalas mot faktura.

Vänligen läs återbetalningspolicyn innan du anmäler dig.

Anmälan sker till [email protected]
Uppge namn och dina vanliga adressuppgifter när du anmäler dig.

Boka: https://www.mariasvalin.se/yoga/
FB: https://www.facebook.com/mariasvalinyoga/

 

Kias Body In Balance - Kia Dock

YINYOGA MED GONGVILA, 10 tillfällen

Seasonal Yin Yoga följer årstiderna och balanserar energin, känslorna och kroppen på ett fint sätt.
Under våren föds naturen på nytt, det är en otrolig växtkraft som vi kan njuta av i de små snödropparna som tränger upp genom snön. Den kraften föds i oss människor också, den kan manifesteras som ett starkt driv och att ta ut nya riktningar för framtiden. Den kan också yttra sig som otålighet och ilska. I kroppen kan det ta uttryck som huvudvärk, problem med ögonen, nackspärr. Varje årstid har sin personlighet och uttryck och vi balanserar med utvalda positioner och Yoga Nidras för att möta varje säsong på ett bra sätt.

Den här kursen passar dig som vill ladda dina batterier och städa bort stress och spänningar. Du behöver inte vara erfaren yogautövare för att vara med på denna yin yoga kurs. Kursen vänder sig till alla, ung som gammal, stel, rörlig, smal eller överviktig. Alla kan yinyoga! Klassen avslutas med en gongvila. Du ligger på din matta och slappnar av medans jag spelar gong för dig. Gong har en djupavslappande och läkande effekt och man översköljs av härliga vibrationer i kroppen.

Denna yinyoga kurs är 10 gånger. Pris 1750 kr. Om du vill ge bort en yogakurs i present, till dig själv eller vän som behöver yoga så finns det ett Early Bird pris! Boka och betala innan julafton och du får yogakursen till ett pris av 1500 kr.
Kursen startar v3, torsdag 18 januari kl 19.30-20.40.
Betalning sker via faktura eller swish.
För anmälan av kurs maila till Kia: [email protected]. Uppge ditt namn och fakturaadress alt om du vill betala med swish osv vid anmälan. Vid anmälan av kurs kommer du få ett bekräftelse mail.

Följ mig gärna för att se ytterligare workshops/events:
FB: Kias Body In Balance
Insta: @kiadock

YINYOGA

 – Yinyoga

I Yinyogan utför vi relativt enkla övningar som vi stannar stilla i under några minuter. Detta för att musklerna ska slappna av så att vi kommer åt bindväven, ligamenten och skelettet – vi jobbar med att sträcka ut, öppna upp eller trycka ihop. Vi stimulerar även meridianerna (energikanalerna) i vår kropp och genom dom stärks de inre organen och vårt immunförsvar. Det är en stillsam yogaform där avslappningen är själva nyckeln.

Dom flesta yogaformer har samma övergripande syfte; att stärka oss fysiskt, mentalt och känslomässigt. Vi tränar uthållighet och koncentrationsförmåga – öka vår medvetenhet och självinsikt.

Jag vill kunna erbjuda dig en stunds närvaro på mattan – en chans att slappna av, landa i dig själv och ladda ny energi. Alla kroppar är olika med olika förutsättningar, vi strävar inte efter perfektionism i positionerna. Alla kan delta och alla är välkomna. Och till dig som är helt ny inför yoga vill jag förmedla att atmosfären är tillåtande och inkluderande.

Boka:www.momoyoga.com/yogadax/
FB: https://www.facebook.com/yogadax
Instagram: yogadax_lindeflod

Dekoration

Inför ditt pass

 Vad ska jag välja?

Alla klasser och kurser passar dom flesta, även dig som nybörjare. Många rörelser/positioner kan göras på olika nivåer. Du blir alltid guidad av läraren och du känner in vilken nivå som passar dig just i stunden.

 Väl på plats

Dörren utifrån innergården står öppen för dig en stund innan klassen börjar. Mer info om detta får du i din bokningsbekräftelse.

Yogaläraren kommer ta emot dig och checka av kring din betalning m.m. Vänligen sätt telefonen på ljudlös utan vibration. Om möjligt, byt gärna om hemma före och efter klassen. Omklädningsrum finns ej, ombyte sker inne på toaletten.

 

” Att säga att du är för stel för att yoga är som att säga att du är för smutsig för att bada ”

Yoga & Qigong-former under vårat tak

Time for stillness

POP UP-EVENT. När lust och möjlighet faller på bjuder vi, Caroline & Philip, in till en stund i stillsam anda. Eventen kan tex bestå av klasser/workshops/föreläsningar inom qigong, meditation, lymfsystemet, personlig och själslig utveckling m.m. Hålls på plats och/eller online via zoom.

Zhineng Qigong

Väldigt effektivt för dig som vill få mer energi, må bättre i rygg och leder m.m. Qigong hjälper dig även att förebygga, lindra och läka stressrelaterade problem. Detta genom att aktivera kroppens lugn&ro-system samt öka cirkulationen – kroppens kraftfulla förmåga till självläkning sätts igång. Dessutom är det en fantastisk personlighetsutvecklingsträning då det löser upp inre spänningar och stagnationer.

Soundyoga

( Soundyoga kan du uppleva i Pias/Framgångspraktikens klasser "Yoga & Gong" ) I Soundyoga gör vi först dynamiska yang-övningar och sedan statiska yin-övningar. De dynamiska yang-övningarna består av rörelser (ofta liknande som i Kundalini- och Medicinsk yoga) och i de statiska yin-övningarna stannar vi kvar och vilar i varje position (yin-yoga). I Soundyogan integreras ofta ljud i olika delar av passet. Det kan vara exempelvis Gong, klangskålar, vindspel, tinshas, trumma, rainstick och sång.

Gongbad

(Kallas också Gong-avslappning, Gong-meditation, Gong-vila). Vi kalibrerar oss genom att ta emot Gongens vibrationer under lång vila. Vi förbereder oss med ett par enkla övningar som passar alla (ofta en andningsövning och huvudvridningar). Sedan ligger du och vilar under tiden Gongarna spelas tillsammans med andra instrument under 45 minuter.

Yinyoga

En stillsam form av yoga där vi slappnar av och håller varje position i allt från två till tio minuter. I stillheten når vi djupt in till bindväven, som mjuknar och därför ökar din rörlighet. Yinyoga är för dig som önskar bli mer flexibel eller har behov av att stressa ned/slappna av

Kundaliniyoga

Kundaliniyoga är en dynamisk yogaform som bidrar till fysiskt, mentalt och känslomässigt välbefinnande genom rörelser, kroppsställningar, andningstekniker, meditation, mantran (ljud) och avslappning.

Medicinsk Yoga

Passar både dig som vill ha yogan som rehabilitering och dig som söker ett mjukt sätt att komma i balans. Du arbetar helt utifrån dina egna förutsättningar. Fysiska ställningar och övningar kombineras med andnings- och meditationstekniker. Har mycket goda effekter vid tex ryggproblem, utbrändhet, stress, sömnstörningar m.m

Dekoration

Skriv till oss